Ifølge skolens fundats er det skolens formål at videreudvikle skolen ud fra et kristent livssyn og i overensstemmelse med hver tids behov.
Natalie Zahles pædagogiske kongstanke var desuden, at undervisningen ikke alene skal udvikle elevernes intellekt, men hele personligheden.
At vores værdier og traditioner hviler på et kristent livssyn betyder for os i dag, at det enkelte menneske betragtes som enestående og værdifuldt, og at vi har, og tager, ansvar for hinanden og verden omkring os.
Vi lægger derfor vægt på faglighed, dannelse, tryghed, tillid og en respektfuld omgangstone og på, at vi er fælles om at udvikle hinandens faglige, personlige, sociale og demokratiske kompetencer.
Nøgleord for Zahles skole er dannelse og kompetence. Ved dannelse forstår vi en bred faglig viden og evnen til at forholde sig kritisk til viden, samt respektfuld optræden. Kompetence vil sige evnen til at omsætte sin viden til praksis og være bedst mulig kvalificeret til at møde de krav, der stilles på de videregående uddannelser og arbejdsmarkedet, og som stilles til en aktiv deltager i et demokratisk samfund.